Az online marketingnek, mint minden más szakmának, megvannak a maga „szakkifejezései”. Azonban fontos, hogy ezt a szakmán belül alkalmazzuk. Sajnos azonban nagyon sok „szakember” úgy dobálózik a rövidítésekkel, szakszavakkal az ügyfelek felé, mintha kötelező volna.
„Ha nem tudod szakszavak nélkül elmondani az ügyfélnek a lényeget, akkor nem is érted a szakmádat igazán!”
Ennek a helyzetnek a feloldására és javítására igyekeztem a legfontosabb (általános) online marketing kifejezéseket összegyűjteni és röviden elmagyarázni őket. Jó böngészést!
Analytics, Google Analytics
A legelterjedtebb weboldallátogatottság-mérő szoftver. Természetesen SOKKAL többet tud, mint „csak” a látogatói darabszámot mérni: részletes demográfiai adatokat kaphatunk a látogatóinkról és különböző eseményeket is figyelhetünk.
B2B
Business-to-Business (üzlet az üzletnek). Az üzletek közötti kereskedelem (B2B) termékek, szolgáltatások, információ vagy pénz üzletek közötti cseréjét jelenti. Ilyen üzleti modellnél a fő (de nem kizárólagos) célcsoportja a vállalkozások és nem a magánszemélyek.
B2C
A business-to-consumer rövid megfelelője, ami magyarul nagyjából úgy fordítható, hogy üzlet-a-fogyasztónak. Tehát a cég célcsoportja a magánszemélyek, azaz a fogyasztók.
Cross Sell – keresztértékesítés
Termék-ajánló módszer, amikor egy adott termékhez kiegészítőt ajánlunk, így növelve a kosárértéket. Klasszikus példa a cipővásárláskor az impregnáló és a talpbetét.
CTA – Call to Action
Olyan üzenet, ami valamilyen cselekvésre, tevékenységre próbálja rávenni a felhasználót. Ilyen például a „Kérj ajánlatot”.
Csali, csalitermék
Olyan, INGYENES ajánlat, amivel potenciális ügyfeleket és/vagy hírlevél-feliratkozókat lehet gyűjteni. Ezek általában ingyenes e-book-ok, termékminták.
E-commerce mérés
Alapvetően webshopoknál használt technika, aminek a segítségével minden vásárlásról forintra pontos adatot kap pl a Google Analytics. Így még részletesebb statisztikák nyerhetőek ki.
Konverzió
Minden olyan esemény, ami fontos a cég ügyfélszerzési stratégiája szerint. Megkülönböztetünk mikro és makro konverziókat.
Mikro konverziók közé a kisebb, a felhasználó elköteleződését jelző „mérföldkövek” tartoznak. Ezek azok a pontok, amik végül elvezethetik őt a fő célhoz: szolgáltatás megrendeléséhez vagy a vásárláshoz. Ilyen például a hírlevél-feliratkozás, de a kapcsolati űrlap kitöltése is.
Makro konverzió pedig a tényleges ügyfélszerzés: termék vásárlás, szolgáltatás megrendelése – azaz minden olyan művelet, ami tényleges bevételt termel a cégnek.
KPI – Key Performance Indicator (kulcs teljesítménymutató)
Nagyon leegyszerűsítve a cég által kitűzött célok eléréséhez alkalmazható mérőszámok. A legegyszerűbbek a bevétel, kiadás, profit.
Landing page, Landing oldal, landoló oldal
Egy olyan oldal, amely egy konkrét művelet felé igyekszik terelni a felhasználót. Ilyen lehet egy hírlevél-feliratkozás, ajánlatkérés, stb.
Azért nevezik landoló oldalnak, mert általában más helyekről (pl. hirdetés) irányítjuk ide a látogatót.
Lead
Potenciális ügyfél – általában az, aki kitöltött egy ajánlatkérő/kapcsolati űrlapot. Tehát érdeklődik a termék/szolgáltatás iránt, de még nem rendelte meg.
ROAS – Return On Ad Spend (hirdetés-megtérülés)
Hirdetésre fordított költség és bevétel aránya. Tehát, ha például 10 Ft-ot költöttem hirdetésre, akkor mennyi bevételem lett ebből.
ROI – Return On Investment (befektetés megtérülés)
Az a mutató, ami megmondja, hogy megéri-e a cégnek költeni valamire – leegyszerűsítve. A kiszámítása a következőképp történik: (Befektetés értéke – Befektetés költsége)/(Befektetés költsége).
A ROAS-szal ellentétben itt minden költséget figyelembe kell venni!
Upsell – felülértékesítés
Klasszikus marketing technika, amikor egy adott termék fejlettebb/jobb/drágább változatát kínáljuk fel a vásárlónak.
USP – Unique Selling Proposition (Egyedi értékesítési tulajdonság)
Az a „valami”, amitől más lesz a céged/terméked/szolgáltatásod, mint a húsz konkurensed.
Röviden ennyi lett volna az Online Marketing Szótár – remélem hasznos volt! Hamarosan elkészül a PPC-s és közösségi média változat is!