Ezekre figyelj marketing szempontból, ha vállalkozást indítasz

A kezdő vállalkozók egyik leggyakoribb hibája, hogy a marketingre luxusként tekintenek. Pedig a tervszerű és következetes marketing tevékenység gyorsan visszahozza a belefektetett időt és pénzt!
Igyekeztem összeszedni azokat a pontokat, amikre egy kezdő vállalkozó sose gondolna – hiszen nem ez a szakmája!

Terv a lelke mindennek

Mindegy, hogy egy szolgáltatásról vagy egy webáruházról van szó, a marketing aktivitásokat ugyan úgy meg kell tervezni, mint a vállalkozás többi folyamatát.

Ennek az egyik legegyszerűbb módja, ha első körben végiggondolod, hogy milyen eszközökön, marketing csatornákon szeretnél/tudsz kommunikálni. Javaslom, hogy kezdőként ne akarj rögtön mindenhol ott lenni, mert elaprózodik a figyelmed és az erőforrásaid.
Ha például B2B területen vagy, akkor az első időben teljesen felejtsd el az Instagramot, viszont a LinkedIn-en próbálj meg aktív lenni, illetve belépni a lehető legtöbb releváns üzleti Facebook csoportba!
Ellenben, ha egy fiataloknak szóló webshopod van, akkor fordított a helyzet: nagyjából kihagyhatatlan az Insta!
Viszont ami mindkét esetben „kötelező”, az a blog/magazin! Egyedi, értékes tartalom nélkül gyorsan sarokba szorítod magad!

Ha megvan, hogy nagyjából hol akarsz kommunikálni, akkor vegyél elő egy naptárat (vagy inkább egy excel táblát 🙂 ) és legalább 1 hónapra (de inkább többre) kezdd el összeírni, hogy melyik csatornán melyik héten mit szeretnél üzenni. Ne felejtsd el figyelembe venni a piacodat érintő kiemelt időszakokat, nevezetes ünnepeket! Ezekre jó idővel előre készülj fel és használd ki!

Például egy kezdő póló webshopnak ilyen lehet egy anyák napi időszak FAPADOS tervének egy részlete. Ha megnézed, akkor anyák napja május 3-a volt, de itt csak az április 20-22-i időszak van feldolgozva – viszont szerintem ez is remekül elmagyarázza a lényeget.

DátumCsatornaÜzenet/ajánlatRészletek
2020.04.20.BlogcikkTop10 pólóminta, amitől minden anyuka elolvad!Megjelenített termékek: X,Y,Z,A,B,C
2020.04.20.Facebook oldalTop 10 pólóminta cikk poszt
2020.04.20.Instagram oldalTOP10 anyáknapi pólóminta, termék taggelésselMegjelenített termékek: X,Y,Z,A,B,C
2020.04.20.Facebook hirdetésTop10 pólóminta cikket meghirdetniNapi 1500 Ft – 5 napig
2020.04.22.Facebook hirdetésTop10 pólóminta oldalon járt, de nem vásároltaknak “lepd meg anyukádat idén tökéletes ajándékkal!” + ingyen szállítás üzenetNapi 1000 Ft – 6 napig

TIPP: ne felejts el úgynevezett „follow up” e-mailt se! Ez olyan e-mail, ami például egy konkrét termék vásárlása után megy ki a vásárlónak. A fenti példában például anyák napja után kimehet az anyák napi pólót vásárlóknak egy email, hogy ha tehetik, küldjenek fotót a boldog anyáról a pólóban! Remek Facebook és Instagram alapanyag!

Nem is olyan egyszerű ez, igaz? Ha teheted, próbáld kiszervezni ezt a munkát egy hozzáértő online marketingesnek, mert különben a cégvezetéstől veszel el óriási mennyiségű időt és energiát!

Mérés, mérés, mérés!

Hiába találod ki az évszázad legjobb online kampányát, ami egyszerre felöleli a Facebook, a Google, a Youtube csatornáidat, keverve egy kis e-mail marketinggel, ha közben semmiféle konverziómérés nincs beállítva. Ugyanis megfelelő mérés nélkül nem fogod tudni eldönteni, hogy a kampányod melyik része hogyan működött VALÓBAN!

PPC szakértőként több alkalommal találkoztam olyan cégtulajdonossal, akik nem figyeltek erre oda. Tipikus eset, amikor egyszerre hirdetnek Facebook-on és a Google-ben is és az alapján ítélik meg a hirdetési felületeket, hogy melyik hoz több kattintást olcsóbban.
Ez viszont egy eléggé öngyilkos módszer – a lenti példán mutatom is, hogy miért!

Mondjuk, hogy a Facebook-on 20 Ft-ért szereznek egy-egy kattintást és jön egy hónapban belőle 3000 látogató. Ez ugye 60.000 Ft költség. Ezzel szemben a Google Ads-ben 80 Ft-ért hoz egy kattintást és csak 1200 látogatót hoz. Ez 96.000 Ft kiadás. Ha nincs konverziómérés, akkor logikus, hogy a Facebook a „jobb”, hiszen több ember látta az oldalt, kevesebbért.
Viszont, ha van mérés és kiderül, hogy a Facebook 3000 látogatójából mindössze 2 ügyfél lett, összesen 50.000 Ft értékben, míg a Google 15 ügyfelet hozott 750.000 Ft értékben, akkor teljesen más a leányzó fekvése, ugye?

FONTOS: ezzel nem azt mondom, hogy a Facebook-on rosszabb ügyfelet szerezni, mint a Google-ben! Hanem azt, hogy mindig az adott helyzetet vizsgálva kell eldönteni, hogy hova súlyozunk! Ehhez pedig megfelelő adatokra van szükség!

Minél komplexebb terméket/szolgáltatást akarsz eladni, annál több mikro-konverziót kell felállítani, pl. hírlevél-feliratkozás, minta csomag igénylés, regisztrálás, stb.

Mi az a konverzió?
Minden olyan esemény, ami fontos a cég ügyfélszerzési stratégiája szerint. Megkülönböztetünk mikro és makro konverziókat.
Mikro konverziók közé a kisebb, a felhasználó elköteleződését jelző „mérföldkövek” tartoznak. Ezek azok a pontok, amik végül elvezethetik őt a fő célhoz: szolgáltatás megrendeléséhez vagy a vásárláshoz. Ilyen például a hírlevél-feliratkozás, de a kapcsolati űrlap kitöltése is.
Makro konverzió pedig a tényleges ügyfélszerzés: termék vásárlás, szolgáltatás megrendelése – azaz minden olyan művelet, ami tényleges bevételt termel a cégnek.

„Nem értem, hogy mit nem értesz ezen!”

Biztosan te is hallottad már a fenti mondatot. Általában a „rossz tanárok” klasszikus kifejezése ez, akik nem képesek elhinni, hogy valaki nem tud, vagy nem ért mindent, amit ő már igen.

Te ne ess ebbe a hibába: ne gondold, hogy a célközönséged ismer téged, vagy a termékedet/szolgáltatásodat. Lehet, hogy hallottak róla, vagy van valami általános elképzelésük. De ne hagyd őket kétséges között – oktasd, edukáld őket! Erre tökéletes az üzleti blog, az e-mail marketing, a youtube és facebook videó is.

Ennek két előnye is lesz: az egyik, hogy így bizonyos gátakat (mondhatni ellenérzéseket, kételyeket) le tudsz bontani a fejükben, ami egy újabb „lökés” az ügyféllé válás felé.
A másik, hogy egy jól „előképzett” klienssel neked is sokkal könnyebb dolgod lesz: kevesebb stressz, súrlódás!

Gyorsaság vs. Minőség

Amíg ügynökségnél dolgoztam, jónéhány gyakornok megfordult a kezem alatt. És egytől egyig elkövették ugyan azt a hibát: túl tökéletes munkát akartak végezni. Nem azt mondom, hogy össze kell csapni mindent, de a túlzott tökéletességre való törekvés feleslegesen sok időt és energiát fog elvenni más feladatoktól.

Meg kell találnod az egyensúlyt a minőségi munka és a „gyors” munka között, különben folyamatos csúszásban leszel mindennel, nem fog a céged fejlődni!

Viszont én adnék egy tanácsot és megspórolnám neked ezt a tanulási időt is! Előbb-utóbb magadtól is rá fogsz jönni, hogy nem csinálhatsz Te mindent, érdemes bizonyos dolgokat kiszervezni. Amíg pl. neked egy közepes minőségű blogcikket fél-egy nap megírni, addig egy profi szövegíró ugyan ezt megteszi neked 2-3 óra alatt. Gondolj csak bele, hogy mennyivel jobban jársz, ha a te egy napodat inkább termékfejlesztésre fordítod (amihez értesz), míg közben elkészül akár 2-3 profin megírt blogcikk is!

Zárszó

Jó az, ha van rálátásod a marketingre és érted az alapvető működését, hiszen csak így tudsz könnyen együtt dolgozni egy marketingessel – mindegy, hogy alkalmazott, szabadúszó vagy komplett ügynökség! Plusz egy-egy kókler ajánlatot nagyobb eséllyel fogsz kiszűrni.

Viszont sose felejtsd el, hogy nem azért alapítottál céget, hogy marketinges legyél (kivéve, ha marketing ügynökséget alapítottál 🙂 ). Ahogy a gyártulajdonos se gályázik napi 8-10-12 órát a gyártószalag mellett,úgy neked is a cég szervezésével, fejlesztésével kell főként törődnöd!

A szerzőről

Ebben a cikkben:

Kérj ajánlatot pár másodperc alatt!

Add meg az elérhetőségeidet, írd le, hogy miben segíthetünk és amint tudunk, keresni fogunk!

Kapcsolati űrlap