Az elmúlt 1-2 évben a GDPR-ról, adatvédelemről megannyi cikk, értekezés, tanfolyam szólt. Nem véletlenül, hiszen manapság az online térben gyakorlatilag minden és mindenki következő, megfigyelhető. Eddig is voltak már szigorítások ezen a téren, hogy mit és hogyan lehet mérni/követni. De minden bizonnyal az Apple legújabb szoftverfrissítése az, ami ennek az egész históriának az egyik legagresszívabb, legveszélyesebb húzása a Facebook hirdetőkre nézve.

Az iOS 14 frissítésről röviden

Az Apple olyan változtatásokat jelentett be az iOS 14 kiadásának részeként, amelyek hatással vannak a konverziós események mérésére, feldolgozására. Ez érinti a mobilalkalmazásokat hirdetőket és a “hagyományos” weboldalakra forgalmat terelőket is.

“Az Apple bevezeti azt az új szabályt, hogy az App Store-ban elérhető minden alkalmazásnak meg kell jelenítenie egy elriasztó hatású kérdést a felhasználóknak az iOS 14 rendszerű készülékeken” – Facebook.com

Ahogy az a fenti idézetből is látszik, ha túl sokan “riadnak meg” a felszólítástól, akkor a hirdetési statisztikákban található adatok falssá, hiányossá válhatnak, a Facebook hirdetéseknél használható célzási lehetőségek pedig be fognak szűkülni. Természetesen igyekszik a Facebook a hirdetői érdekeket is figyelembe venni és egy összegzett értékelési rendszert dolgoztak ki, amivel megmenthetik a helyzetet.

Felkészülés az új korszakra

Természetesen szó sincs arról, hogy az iOS 14 bevezetésével ki kell húzni a modemet a falból és elfelejteni a Facebook hirdetéseket. Egyrészt vannak sokan azért itthon és külföldön is, akik nem Apple termékeket használnak. Másrészt nem garantált, hogy mindenki tiltani fogja ezt a funkciót. Már csak azért sem, mert ebben az esetben a felhasználók nagyobb eséllyel kapnak olyan hirdetéseket, amik teljesen irrelevánsak számukra. (Személyes vélemény: inkább profilozzanak és tudjanak rólam nem-szenzitív [ez nagyon fontos!] adatokat és kapjak viszonylag “hasznos” reklámokat, minthogy a különféle tamponmárkák ajánlataival bombázzanak – arra ott a TV.)

Szerencsére a Facebook is igyekszik segíteni az összesített mérési rendszerrel. Néhány egyszerű lépéssel fel tudunk készülni arra, hogy enyhítsük a károkat. Mivel úgy vélem, főként a weboldalakon használt Facebook Pixelt alkalmazzák többen és nem mobil alkalmazás-mérést (SDK), ezért csak arra térnék most ki. 

Domain hitelesítés

A facebook azt tanácsolja, hogy a domain tartományi hitelesítést végezze el lehetőleg mindenki – ezzel biztosítva az összestített mérés működését. Ez szerencsére egy viszonylag egyszerű művelet. 

  1. A Facebook Vállalkozáskezelő beállításainál be kell állítanunk a vállalkozás webcímét (valami.hu). Ezt a “Márkabiztonság” – Tartományok pontjánál lehet megtenni.
  2.  A rögzítés után ki is írja a következő lépést (néha rá kell frissíteni az oldalra tapasztalataim szerint). Három opciót kínál fel arra, hogy igazoljuk: a webcím tényleg a mi tulajdonunkban van. Sajnos laikusok számára egyik se megoldható csak kattintgatással.
    1. DNS azonosítás: nem kell aggódni, itt nem kell vérmintát beküldeni sehova. A webcím DNS beállításaihoz kell egy megadott kódsort beállítani.
    2. Meta tag azonosítás: ebben az esetben a weboldal fejrészéb, aés aközé kell a megadott kódsort beszúrni.
    3. HTML fájllal történő azonosítás: laikusok számára talán ez lehet a járható út. Ebben az esetben a weboldal központi mappájába (gyökerébe) fel kell tölteni a megadott fájlt az ellenőrzés idejére.
  3. Ha megtörtént az ellenőrzés (rányomtál az ellenőrzés gombra és nem írt ki hibát), akkor ne felejtsd el az adott domaint a megfelelő facebook oldalhoz párosítani!

Hirdetési lehetőségek

Ahogy azt már írtam fentebb is: nincs szükség pánikra. Nem eltűnnek a lehetőségek, csak átalakulnak. Az egyik ilyen fontos átalakulás az lesz, hogy a képpontoddal webcímenként legfeljebb 8 konverziós eseményre optimalizálhatsz (tapasztalatom szerint ezt ritkán használják ki).

A teljes tájékoztatás pontosan így szól a Facebook részéről a témában:

“A képpontoddal tartományonként legfeljebb 8 konverziós eseményre optimalizálhatsz. A Facebook az induláshoz azokat a konverziós eseményeket állítja be, amelyeket a legjobbnak ítél a vállalkozásod számára a tevékenységeid alapján. Minden más esemény inaktív lesz kampányoptimalizáláshoz és jelentéskészítéshez. A beállításaidat az Eseménykezelőben kezelheted majd. A hirdetéssorozatod létrehozásakor csak egyet választhatsz ki optimalizáláshoz a 8 kijelölt konverziós esemény közül.
Szüneteltetve lesznek azok a hirdetéssorozatok, amelyeket olyan képpontból származó konverziós eseményre optimalizálták, amely már nem aktív. Ezt a korlátozást figyelembe véve gondold át, van-e szükség módosításra a kampányodban vagy a mérési stratégiádban. Célszerű átgondolni, hogy rákényszerülsz-e a folyamat korábbi szakaszának megfelelő célokra történő optimalizálásra (például érkezésioldal-megtekintések, illetve hivatkozáskattintások).”

Összegzés

A címre válaszolva így a végén: nem, nem az ellensége. Nem lehetetleníti el, csupán próbálja védeni a felhasználóit (valahol érthető módon). Ettől függetlenül ugyan úgy van lehetőség hirdetésekkel elérni őket és többé-kevésbé összegzett statisztikai adatokat is látni fogunk róluk – bizonyos megszorításokkal.

További információk a Facebook hivatalos oldalán: https://www.facebook.com/business/help/331612538028890?id=428636648170202

Iratkozz fel a cikkértesítőre!

Ha nem akarsz lemaradni az újdonságokról, add meg az e-mail címedet és szólok, ha új tartalom került fel a blogba!

Olvasd el ezeket is: